Thursday, November 12, 2009

Reflektion vecka 46

Jaha, så sitter man här igen. En ny vekca har gått och snart 3/4 av terminen...
Jag måste säga att jag verkligen gillar Flash. Återigen ett verktyg med kreativ frihet. har saknat det under hela första året, då det verktyg vi använde mest var word... rätt oinspirerande ibland.

Styrkan med denna termin är ju de kreativa inslagen! De båda föregående kurserna var båda kreativa, framförallt Grafisk design!
Nu är vi alltså där igen, med ett program som tillåter oss att skapa fritt (iaf i detta skede). Vad kul!!

Jag kom in rätt snabbt i det tycker jag, dels tack vare datortalanger som legat dolda, dels tack vare en väl utarbetad kurslitteratur som är till stor hjälp.
Det är skönt att läraren (arna) lägger upp lektionerna efter den, så att om man missar något eller itne hänger med kan gå tillbaka och titta. Mycket värdefullt!

Veckan har även bjudit på en introduktion i AS (Action Script). Den upplevelsen har inte varit lika angenäm. Det gick förhållandevis snabbt och inget såg ut som det tidigare gjort. Vi hade alla precis pustat ut efter att ha lärt oss HTML- och CSS-språk. Och så kom detta så till synes inte har så mkt gemensamt med dessa två.
Jag med flera hade tyckt det var skönt med lite paralleller till det vi gjort innan (typ det heter kod, attribut och värde i html och x, y, z i AS), jag vet att jag hade förstått bättre då.
Sedan kan jag känna att det itne var så värdefullt att sitta i två dagar och skriva av det som Thomas gick igenom. På så sätt lär jag mig ingenting, kopierar endast. Jag måste förstå sambandet för att kunna lära mig.

Just nu känner jag mig lite orolig inför AS. Har inte alls hängt med så mycket som jag skulle velat. Sitter i skolan nu, en och en halv timme innan vi börjar för att kolla igenom det som Thomas gick igenom, och förhoppningsvis kommer lite att lossna... men jag hoppas på repetioner och fler möjligheter till lärande inom detta område, med handledning och möjlighet till frågor. :S

Over and out!
Nea

No comments: