Monday, November 9, 2009

Analysuppgift, Interaktiva medier

Jag gick i uppgift att analyser Marc Fiores hemsida (http://www.markfiore.com/). Sidan består dels av de animerade videor som Marc gjort, men även dels olika interaktiva inslag, som Shout back! som är ett forum där besökare kan göra sin röst hörd i de olika frågorna. Hela sidan genomsyras av en politisk och samhällelig prägel, men ironin som starkaste vapen.

Förstasidan består av dels olika länkar frö att kunna ta del av verksamheten, dessa är: Facebook, RSS, Youtube och Twitter.
Sedan finns en lista på de senaste kommentarerna från andra användare, och så förstås videoteket, ett bibliotek med drygt 40 videos.
Inga ljud hörs i detta läge, förmodligen därför att dessa skulle kollidera med ljudet från videorna när man trycker på play.
Även om det, i det här läget, inte är solkklart exakt vad sidan gör, så är designen och layouten på sidan spännande och ungdomlig. Framför allt benämningarna på de andra länkarna gör att den uppfattas som ungdomarna, det är många ungdomliga uttryck som ”shout back”. Hade sidan varit riktade till mer stereotypt vuxna hade formuleringen nog sett annorlunda ut, gissar jag.
Eftersom man redan på första sidan ser en förteckning över de videos som finns lockar de till att klicka och se, och sedan klicka runt för att se vad det är för sida, vilka som står bakom och vad som mer finns där.

Varför?
Jag tycker att hela sajten känns informativ. Men vädjar till besökarnas sinne för humor samtidigt som den underhåller, kanske kan man kalla det för infotainment 
De olika klippen och de andra tillhörande interaktiva delarna handlar om politiska och samhälleliga problem, eller händelser.

Vad?
Innehållet och faktan består av Mark Fiores perspektiv på olika frågor och händelser. Det som förmedlas är hans (och många med honom) syn, presenterat på ett ironiskt sätt.

Hur?
Audiovisuell form, då i synnerhet videorna. Men även inslaget där besökare kan ringa in och uttala sig är ju audiellt. Annars är det mest text att läsa.

Vem?
Anslaget vänder sig helt klart till en yngre målgrupp. Det är framförallt designen och layouten som vittnar om detta. Den känns lite graffitiartad och tecknad film hör ju i synnerhet till yngre generationer, som kan förstå ironin i den (bättre än ”vuxna”).
Det verkar i stort sett endast vara amerikanska perspektiv som belyses (gissar att Mark är jänkare). Men även de ämnen som tas upp är framför allt amerikanska händelser eller problem. Sidan är även helt på engelska, vilket ju spär på teorin om amerikanska användare, och man måste helt klart kunna språket relativt bra för att kunna förstå ironin.

Medieanvändning
Den här sidan är multimodalt, även om det finns inslag för monomedialitet med. De använder video (kanal) med både tal och bilder, vädjar till vår syn (visuell) och vår hörsel (audiell), och sedan är det texter (kanal) eller info av olika slag som läses eller lyssnas på.

Struktur
Följande flödesmodell beskriver strukturen och navigationen:



Samtliga sidor är uppbyggda på samma sätt, men en grundnavigation (undernavigation som länkas från den aktuella huvudsidan) som news, twitter, facebook etc. samt olika andra delar av sidan och bloggen som rent layoutmässigt länkas högst upp på sidan (jag misstog det för reklam först).
I videoarkivet finns ett trettiotal videor, dessa är inte tecknade utan hämtade från nyheter och media.
Annars är navigationen rätt basic, ofta med sidans huvudrubrik som viktigaste innehåll, och sedan de andra länkar som undernavigation.

Dramaturgin
Är inte speciellt stor. Layouten och sidans utseende är rätt enkel. Visst förekommer dramaturgin i spänningen i videorna, men inget speciellt utöver det.

Pedagogik
Däremot är sidan pedagogisk, den upplyser, roar och informerar på samma gång. Dessutom uppmuntrar den som sagt till delaktighet.

Interaktivitet
Förekommer i framför allt i form av Shout back! Där besökare kan ringa in och säga sin mening. Sidan uppmuntrar tillinteraktivitet och att man visar sin åsikt genom sitt toll-free-nr.

No comments: