Monday, November 16, 2009

Inlämning 1

Nu är Inlämningsuppgift 1 klar, och jag ska nu göra ett försök att förklara hur jag gjort. Tanken är att jag ska förklara för ett person som inte kan Flash, men jag kommer ändå att utgå från att personen hittar något sånär i fönstret och bland verktygen. Detta för att detta inlägg inte ska bli alltför långt.

Frame by frame
Detta var den enklaste, men också mest tidskrävande att göra. Jag började med bakgrunden, havet och en klarblå himmel. Detta skapade jag i ett lager.
Sedan skapade jag ett nytt lager där jag ritade båten. Ett lager till för seglet, ett för vågorna och ytterligare ett lager för gubben.
Uppe i tidslinjen skapade jag nyckelbildrutor på på ruta ett, samt i slutet. Bakgrunden och båten ligger oförändrade under hela klippet så där behövdes inga ändringar eller justeringar.
Vågorn la jag in nya nyckelbildrutir i var fjärde ruta, där det skulle ske en förändring. Sedan flyttade jag vågorna några pixlar (1 klick på tangentbordspilarna = 1 pixel) för varje ruta. Detta skapar en bild av att vågorna rör sig när bildsekvensen spelas upp.
Sedan gjorde jag seglet, som ska vara utsträckt i början, sedan krympa, bli uppblåst för att sedan brympa igen. Precis som när jag gjorde vågorna (och på de kommande lagren också) la jag in nyckelbildrutor där jag ville ha en förändring. Sedan använde jag "subselection tool" (den vita pilen) och drog och förändrade ankarpunkter lite för varje ruta till önskad form.
Slutligen ändrade jag gubben. Detta gjorde jag sist därför att jag ville ha segel och vågor att utgå ifrån när han agerade. Återigen la jag in nyckelbildrutor då jag ville att något skulle ändras. Jag markerade en av dessa och ändrade hans min: Glad till förvånad, till att andas in, till att blåsa ut, till att bli glad igen. Och la dessa så att gubben reagerar med rörelsen på seglet.

Shapetween-animation
Jag började med att skapa en blå bakgrund i ett lager. Sedan skapade jag ett nytt lager där jag skrev Efter regn kommer.
Jag markerade orden och gick upp på Modify, i menyn högst upp. Där valde jag Break apart och gjorde det en gång till. Då förvandlades bokstäverna till vektorgrafik som kan ändras.
Sedan infogade jag en nyckelbildruta på ruta sju. Jag valde att lägga den så sent därför att jag ville låta tittaren hinna läsa den första meningen.
Jag infogade även en nyckelbildruta i den sista ruten, i detta fall ruta 40, där jag ritade en sol. Det är liksom slutet på min shapetween och solen är resultatet.
Jag markerade ruta 6, där jag vill att förändringen ska börja, och valde Shape i Propertiesfönstret längst ner under Tween. Då blir det är stegvis förändring från starrutan till den sista rutan, och det ger en animerad förändring.

Shape-Motiontween-animation
Jag började återigen arbetet med att först illustrera bakgrunden, ett spökslott i midnatten, där några fönster lyser... usch! Detta gjorde jag genom att rita mig fram, ungefär som i Paint eller något annat enklare ritprogram för dator.
Efter det gick jag upp i menyn höst upp på Insert, och infogade New Symbol. Jag döpte denna symbol till BAT_mc (mc står för movieclip som jag även klickade i att det var).
Jag fortsatte med att rita själva fladdermusen och skapde därför lager för ögon, mun, kropp och höger resp vänster vinge.
Jag skapade sedan ett kort filmklipp för denna fladdermus. En sekvens på 10 rutor låter fladdermusen flaxa med vingarna och röra på munnen. Eftersom jag lägger detta i själva filmklippet kommer dessa rutor att loopa, alltså spelas om och om igen, så länge som animeringen spelas.
Jag återgick till min huvudscen, genom att klicka under tidslinjen på Scene 1 .
Väl tillbaka på huvudscenen drog jag ut fladdermusen från biblioteket till höger. Jag placerade den högt upp i mitten, förminskad och bakom ett moln. Sedan infogade jag en nyckelbildruta på ruta 75, där jag vill att animeringen ska sluta. På den rutan flyttade jag fladdermusen en aning, vinklade den lite och forstorade den igen, så att det såg ut som om den kommit närmare.
Jag markerade återigen nyckelbildruta 1, där jag valde Motion i Propertiesfönstret längst ner under Tween.
Efter det markerade jag lagret med falddermusen, och klickade på Add otion Guide under lagrena. Jag använde pennverktyget för att rita den bana som jag ville att fladdermusen skulle följa.
Det sista jag gjorde var att markera första nyckelbildrutan och fästa fladdermusen vid starten av banan. Till min hjälp har jag då Snap i Propertiesfönstret längst ner. Likadant gjorde jag på sista nykelrutan, så att mitt movie clip sitter fast i båda ändar. Nu följer fladdermusen den bana jag ritade och ger illusionen av att den kommer närmare.

Bitmapssekvens
Denna gjordes mest i Photoshop (som jag kan anta att personen jag skriver för känner till, eftersom det inte tår någonstans att han/hon inte gör).
Jag valde en bild av mig själv som jag öppnade i Photoshop. Dubblerade bilden i ett ytt lager. Sedan gick jag in under Fliter, högst upp i menyn, och valde Liquify. Jag ägnade en stund åt att leka runt bland de olika verktygen där. Sedan skapade jag en liten förändring i ögonen på bilden, jag slöt dem.
Skapade ytterligare ett nytt lager av den något förändrade bilden och ändrade munnen och ögonbrynen.
Jag fick hjälp av Ulf att infoga dessa tre lager till Flash (gå på File, Import, to Library och välj photoshopfilen, som du stäler). Man infogar bilderna som Editable Layers, markerar att de ska sparas som movie clip och klickar sedan på ok.
Jag gick återigen in under Insert, och New Symbol, och skapade ett nytt mfilmklipp, precis som i animationen med fladdermusen. Sedan skapade jag nyckebildrutor med jämna mellanrum i tidslinjen, där jag infogade de olika lagrena. På så sätt blev de en rörelse i filmklippet. Sedan var det klart!

Bildspel
Denna började på samma sätt som förra. Alltså flera lager i Photoshop, men denna gång med olika bilder, ej ändrade. Jag sparade Photoshop-filen och infogade den på samma sätt i Flash. De olika bilderna ligger nu i olika lager.
Jag infogade alla bilderna till scenen i olika lager som jag döpte efter motivet på bilden. Jag kollade även så att bilderna var lika stora.
För att skapa in- och uttoningarna skapade jag först nyckelbildrutor på ruta 1 och 50. Sedan på ruta 10 och 40. Från ruta 10 till ruta 40 kommer bilden vara helt synlig. Men vid ruta 1 ska den inte synas än. Därför markerade jag denna ruta, och ändrade till Alhpa under Color, i Propertie-fönstret. Jag satte ner procenten till 0. Samma sak gjorde jag på ruta 50, då bilden ska ha försvunnit helt.
På ruta 1 ställde jag även in Motion under Tween i Properties-fönstret, och likaså på ruta 40. Det gör att stegringen från osynlig till synlig (och tillbaka) blir mjuk.
När det är fem rutor kvar till den första bilden är uttonad börjar jag tona in nästa bild på samma satt. Och så vidare.

Ljudsynkroniserad animation
Precis som i min Shape-Motiontween-animation skapade jag bakgrunden först, på samma sätt. Jag skapade återigen ett filmklipp, denna gång med en munk (även ljusen är gjorda på samma sätt med färgpunkter som ändrar från gult till orange till röd). Hans ansiktsuttryck ändras endast från öppen mun till stängd.
När jag återgått till min huvudscen klistrade jag in denna munk i ett eget lager. Jag kopierade in fler munkar i samma lager (ca 5) och skapade totalt tre lager. Detta ger ett intryck av att de är många munkar som pratar omlott.
Efter detta infogade jag en ljudfil, precis som jag infogade bilderna, alltså via File, Import och Import to Library. Skapade ett nytt lager på huvudscenen där jag infogade ljudfilen medhjälp av Sound i Properties-fönstret. Efter detta fick jag hjälp av Thomas Happ tt ändra inställningarna på ljudet, så ärligt talat förstod jag inte vad han gjorde (tyvärr överlät jag musen till honom).
Jag återgick till mina munkar. Skapade nyckelbildrutor på de olika ställena där jag ville att de skulle börja med sin shanting. De tre lagrena ligger omlott och ger effekten av att munkarna sjunger i kanon och avlöser varandra.
Om man sedan markerar valfri nyckelbildruta och klickar på det som ska röra sig kan man under Properties välja viljen ruta i själva filmklippet ska börja på. Detta gör att man kan nyansera och anpassa animationen efter sitt ljudspår.

Jag vet inte om du som läser detta blivit klokare, men det var iaf ett försök. Hoppas du iaf kom igenom helskinnad!

No comments: