Tuesday, November 17, 2009

Inlägg 1, tillägg

Jag ska nu ge mig på ett försök att förklara hur jag gjorde själva navigationsstrukturen som jag länkade mina animationer i.

Precis som i förra inlägget då jag (försökte) förklara hur jag gjort, kommer detta bli ett liknande inlägg. Det är en svår konst att förklara ingående, och jag är ledsen om jag förvirrar mer än vad jag belyser.

Navigationsstruktur
Jag började med att skapa ett nytt Flash-dokument, som jag ställde in storlek, något större än de andra animationerna eftersom den ska rama in dem. Och rutor per sekund, vilket blev 12, precis som i animationerna.
Jag gjorde en mängd lager, som jag döpte till de olika delerna som de skulle hantera. Detta för att underlätta och ge tyydlighet i strukturen.
På Tidslinjen infogade jag nyckelbildrutor med jämna mellanrum (var femte) som får visa var de olika delarna i hemsidan skiftar. Så plats ett blir hemsidans start. Nummer två blir den första av animatioerna, den tredje blir den andra och så vidare... Jag namngav även dessa positioner så att jag lättare skulle hitta bland dem sen.

Bakgrunden
I lagret som heter Sidhuvud ritade jag ett sidhuvud som fungerar som både ram och meny. Detta är alltså bakgrunden som endast har utseende som mål att fylla. Jag gjorde även en huvudfot och bakgrund på allting i detta lager. Detta ritade jag i Flash ritfunktion, som fungerar ungefär som Paint eller liknande (förenklat).

Texter
Sedan gick jag vidare på textern och gjorde alla texter som ska synas på alla sidor: rubrik och de olika knapparna (länkarna). Jag använde förstås textvertyget till detta.

Markör
För att kunna se vilken sidan man besöker gjorde jag en markör som ramar in den aktuella sidan. Detta gjorde jag i Markör-lagret. Jag gick först in och skapade ett mivie clip, precis som i förra inlägget. Denna gång endast en ram, en kvadrat, med en annorlunda struktur.
Jag gick tillbaka till scenen och drog ut filmklippet och la det runt namnet på den aktuella sidan. Detta gjorde jag även på de olika platserna i tidslinjen, eftersom att den ska röra på sig till en viss position beroende på vilken del av sidan man besöker.

Knappar
Dessa gjorde jag i knapplagret. Jag låste upp det (och låste de andra). Gick upp till Insert och infogade en knapp (button). Eftersom att jag redan angett namnet på de olika delarna och dessa ska vara klickbara gjorde jag endast osynliga knappar. Så i knappens egen tidslinje skrev ritade jag endast under funktionen hit.
Sedan gick jag tillbaka till huvudscenen och drog ut min knapp över de texter jag skrivit. Knapparna gav jag även olika namn i Properties-fönstret. Detta för att kodningen och strukturen skulle bli lättare.

Scprit/kodning
För denna navigation är det ganska enkel kodning. Nyckelbildrutorna får alla kodningen
stop()
eftersom filmen inte ska röra på sig utan vara stilla. Endast animationerna ska vara i rörelse.
Jag la även in kodning för hanterandet av knappar. D.v.s. vad som ska hända när man klickar på hemknappen eller någon annan. Det är detta som är själva koden för länkningen. Ex på kod är:
hem_btn.onRelease = funktion()
{
gotoAndStop ("Meny")
}

Ger ordern om att tryckning på knappen för hem (hem_btn) ska länka till första menyn.

Innehållet
I det lager som heter innehåll skapar jag ett movie clip, som jag skriver en välkomsttext till. Denna kommer ligga på startsidan och inte vara föränderlig. Detta filmklipp drar jag sedan ut och placerar där jag vill ha det på förstasidan.

Länkningen
Jag skapar ytterligare ett movie clip, som jag döper till target. Detta är endast en punkt och placeras precis på samma ställe som klippet i förra stycket.
I Script-lagret länkar jag till animeringena genom koden loadMovie. Koden ser ut så här:

loadMovie ("boat.swf" , target_mc) ;

Detta görs på alla de nycelbildrutor där dessa ska ligga, fast med olika swf-filer.

Hoppas detta var solklart!! :)

No comments: