Wednesday, November 18, 2009

"Ett rymdäventyr" - synopsis och personliga målsättningar

Synopsis:
Vi tänkte göra ett pedagogiskt spel där användaren får lära sig saker om planeterna i vårt solsystem. Målgruppen är barn på lågstadiet (6-9 år), eftersom det är i den åldern man brukar börja läsa om planeterna.
Tanken är att den som spelar själv är ”inne” i spelet och får göra en resa upp till rymden. Väl där får användaren välja vilka planeter han eller hon vill besöka och lära sig mer om. Med på resan finns en medhjälpare som är med under hela spelet och förklarar saker. Det ska också finnas en liten frågesport med frågor i ämnet och ett spel där det gäller att kunna placera planeterna i rätt ordning från solen.
Vi vill försöka att hitta på enkla små spel eller liknande på planeterna, så att det inte bara blir att man får fakta berättat för sig eller får läsa själv. En speakerröst som berättar kommer dock att finnas med till stor del. Men hittills har vi inte kommit på något mer exakt än så. I nuläget har vi tänkt göra spelen och fakta om tre planeter plus jorden.
Grupp: Jonna Lindström, Linnéa Wannefors och Åsa Persson

Början till vårt flödesschema:












Detta är ett förslag på flödesschema, i grova drag. Samtidigt som vi inte vill krångla till för mycket, utan hålla flödet och navigationen enkel.

Grovskiss på grafiskt utseende:














Detta är vår grovskiss över vårt grafiska utseende. Det är ingen skönhet än, det medger jag gärna. Tanken är att startsidan (efter introt) ska vara rymdraketens ruta, som man kan se vårt solsystem igenom. Några av knapparna i cockpiten ska vara klickbara och länka till spel, spara, avsluta och så vidare.
Planeterna som skådas genom rutan ska också vara klickbara, och den man klickar på är den man åker och besöker. Som sagt, detta är en grovskiss och jag vågar lova att slutprodukten kommer bli grymt mycket snyggare!

Personliga målsättningar:
Mina personliga målsättningar handlar i detta skede mest om ActionScript. Jag tyckte det var kul med kodningen under förra delkursen och skulle gärna sätta mig in mer i AS.
Vi har även i gruppen bestämt att jag är huvudansvarig för de tekniska bitarna (även om alla kommer göra allt) och det ser jag även fram emot att lära mig mer om.
Utöver det vill jag utvecklas på det estetiska planet och hoppas att jag i slutändan behärskar Flash så pass bra att jag gör avsevärt mycket snyggare animationer än vad jag gör nu.

Over and out!

No comments: