Thursday, November 5, 2009

1) Principles of interactive multimedia

Den första uppgiften för denna delkurs är att förklara hur författaren Marc Elsom-Cook ser på uttrycken medium och multimedium.
Jag ska nu göra ett försök till förklaring, och till min hjälp har jag dels Marks egen bok Principles of Interactive Multimedia, dels måndagens föreläsning med Ulf Hagen om just skillnaderna på dessa båda uttryck.

Medium

Den latinska betydelsen av medium är enligt Ulf Hagens föreläsning något som befinner sig i mitten. Och som företeelse är ett medium något som förmedlar något (ett budskap, ett innehåll eller dylikt). Jag skulle vilja förklara det så här: Ett medium är något som finns mellan en avsändare och en mottagare. Låt säga att ett företag vill sända ut information till allmänheten, då blir företaget avsändaren och allmänheten, vi, blir mottagaren.
Det som står emellan avsändaren och mottagaren är ett medium; video, text, radio och bilder är vanliga kanaler.
Medium kan även förklaras med att den är enkelriktad. En radio förmedlar endast information från avsändare till mottagare (även om det motsatta kan förekomma då lyssnare ringer in med frågor eller liknande).
När Marc Elsom-Cook försöker reda ut begreppet pratar han också om kanaler, men tar även upp sinnenas betydelse, detta kallar han för modaliteter. Han beskriver två kategorier av medium: monomodalt (riktar sig till ett sinne med en kanal) och multimodalt (flera sinnen och kanaler).

Två exempel:
* En tidning är ett exempel på ett monomodalt medium, som använder den visuella modaliteten och alfabetetet som kanal.
* Ett exempel på multimodalt medium är filmen, som både har en audiell och en visuell modalitet, och som har allt från tal, till rörliga bilder, till musik som kanaler.

Marc Elsom-Cooks förklaring på medium:
”A set of co-ordinated channels spanning one or more modality which have come, by convention, to be referred to as a unitary whole, and which possess a cross-channel language of interpretation.”

Multimedium
Ulf Hagen beskrev under sin föreläsning att multimedia är "flera kanaler som satts samman till något som
inte betraktas som ett etablerat medium (ännu)." Marc Elsom-Cook säger uttrycker det med hur vi, betraktarna, ser på helheten. Biofilm är går t.ex. inte under denna kategori eftersom vi ser till helheten (ljudet, bilderna och talet etc.).
Då det däremot inte finns något "kanal-övergripande tolknings-språk"(alltså något vanligt sätt att tolka samman kanalerna) blir dessa delar tillsammans ett multimedium.

Två exempel:
* CD-rom med video, ljud, animeringar, text m.m. är ett multimedium eftersom vi ännu inte har ett samlingsnamn på det eller tolkar det som en helhet.
* En internetsida som är utvecklad i Flash är också ett exempel på multimedium eftersom det inte heller här finns något "kanal-övergripande tolknings-språk"

(Jag håller inte riktigt med här, samlingsnamnen skulle ju bli CD-rom och Flash-sidor, så detta håller nog på att ändras i och med att tekniken blir allt vanligare...)

Marc Elsom-Cooks förklaring på multimedium:
”Multimedia is the combination of a variety of communication channels into a co-ordinated communicative experience for which an integrated cross-channel language of interpretation does not exist.”

No comments: