Monday, October 12, 2009

Frågor inför tentan

Jahapp, tre frågor som jag tycker är viktiga. Det kan ju inte vara så svårt...

Jag tycker, precis som det står i den gröna boken (Learning Web Design) att det är viktigt med viss bakgrund. Så i stället för att formulera en fråga skulle jag nog snarare ange huvuddragen för webbens historia. "Detta området är vitkigt för att" viss förståelse för utveckling behövs för att förstå helheten och varför saker och ting ter sig som de gör i dag. Alltså kära läsare: återge webbens historia i korta drag.

Hur skrivs grundfärgerna med en hexadecimal kod? Ange gärna hexadecimala koderna för svart och vitt med. "Detta är viktigt att veta för" att det underlättar när man ser en kodning och man kan direkt avgöra ungefär hur den ser ut. Att direkt kunna se vilken färg ett värde har ökar effektiviteten.

Vad är det för skillnad på xhtml och html och vilken organisation utvecklar dessa standarder?
Det är ju i och för sig en dubbelfråga, men men.

Hm... det kanske inte var de allra bästa frågorna, men det är i alla fall tre rätt relevanta. Och ju mer jag läser desto fler kommer jag nog komma på.

No comments: